Tredjepartslogistik, som vanligtvis förkortas 3pl, består i att en tredje part övertar de logistiska funktionerna. Detta innebär att utöver säljaren och kunden, finns en tredje aktör som sköter en del av verksamheten. Vissa funktioner outsourcas då till denne. Exempel på tjänster som hanteras på det sättet kan vara transporter och lagerhantering

 Anledningen till att man är outsourcar den här typen av tjänster är att man vill tjäna pengar eller få mer tid till att fokusera på kärnverksamheten. Detta kan vara en bra investering, som ger mer energi och resurser över till att utveckla företaget och göra det lönsamt.

3pl har ökat sedan 90 talet, och är idag en viktig del av flera branscher, bland annat logistik. Detta har bland annat lett till att det har dykt upp olika underkategorier och specialister inom 3pl, som ger stöd till branschen.

Ofta längre kontrakt inom 3PL

Skillnaden mellan att använda sig av den här typen av tjänster och enklare logistiktjänster, är att kontraktet ofta innefattar mer än en tjänst, och att kontrakten sträcker sig över en längre tid. Det är vanligt att kontrakt sträcker sig över mer än tre år.

De som anlitar ett företag för 3pl får tillgång till spetskompetens de saknar och ett utökat nätverk. Detta ger tillgång till lösningar som företag i själv inte har tillgång till. Att driva företag är tidskrävande, och det här ger mer tid över till marknadsföring, försäljning och inköp.

En tredje part kan därför vara väldigt användbar i sammanhanget, och fler och fler företag har genom åren övervägt den här lösningen. Branschen utvecklas ständigt, och numera pratar man redan om 4PL och 5PL som är expansioner av begreppet. Outsourcing är definitivt här för att stanna  och på marknaden finns fler och fler specialister.